Switch to full style
Rykter, spekulasjoner og annet rundt klubben.
Skriv et svar

Re: [Overgang] Alex Sandro

Ons 10 Jan, 2018 16:30

henkeS skrev:Tror ikke Sandro leverer noe mer poeng enn Alonso. han har 80 kamper og 7 mål, samt 10 assist for Juventus som har vært suverene i Italia. Alonso har 78 kamper og 13 mål, samt 5 assist. I tillegg er Alonso helt rå i egen og motstanderens boks og er en garantist for frisparkmål i løpet av en sesong.

Jeg syntes virkelig Alonso gjør seg fortjent til sin plass, så å øse ut 600 mill for en spiller som er litt raskere enn han, syntes jeg er unødvendig. Det finnes ingen forsvarsspillere i verden som er like målfarlig som Alonso, som har hatt en del litt under pari matcher i år.

"Litt raskere" : )
Du er da snill å Henke

Ons 10 Jan, 2018 17:03

Toppfart og akselerasjon er to vidt forskjellige ting. Man kan ha veldig høy toppfart, men bruke lang tid på å nå den. Rykk er langt viktigere.

Ons 10 Jan, 2018 22:50

Men kritikken mot Alonso ligger i at han ikke kommer seg raskt nok i posisjon. I den sammenheng er vel toppfart mye viktigere enn de første meterne. Motstridende argumentasjon her.

Ons 10 Jan, 2018 22:54

kommer seg ikke raskt nok i posisjon? Er det argumentet for å hente Sandro? For å ha en som kommer seg raskere i posisjon. Gi meg en liten liste på når Alonso er på etterskudd. Det er en ekstremt klok spiller og som en nevnte her er det evnen til å plassere seg riktig som er han styrke. Det var jo det som gjorde at f.eks Terry klarte å prestere på nivået han gjorde. Han var verken rask eller hadde bra akslerasjon og i hvert fall ikke hurtige retningsforandringer, men han klarte seg da greit mot alle slags spisser for det.

Tor 11 Jan, 2018 00:23

Klart akselerasjon har noe med å komme i posisjon raskere å gjøre, man skal jo sjeldent ta igjen noen over femti meter, det er gjerne bare snakk om et par.

Sammenlikningene med Terry blir for søkt. Midtstoppere ligger på midtbanen, Alonso ligger oppe ved motstanderens dødlinje.

Tor 11 Jan, 2018 00:46

infamousbryn24 skrev:Klart akselerasjon har noe med å komme i posisjon raskere å gjøre, man skal jo sjeldent ta igjen noen over femti meter, det er gjerne bare snakk om et par

Utdyp, gjerne. Kritikken på Alonso har gått på at han ikke kommer seg raskt nok tilbake i forsvar fra angrep. Meningsløs kritikk, selvfølgelig, ettersom vi nesten aldri slipper inn mål på overganger imot.

Uansett, i den sammenheng er vel fart på de tre første meterne irrelevant.

Tor 11 Jan, 2018 09:54

Hva er det som må utdypes? Hvis spiller A og B har lik toppfart, men A når den fortere enn B, så har førstnevnte en fordel i løpsduellen. Er det at vi sjeldent slipper inn på overganger synonymt med at ikke rommet bak Alonso utnyttes og potensielt sett kan straffes? Det er kanskje tre solide stoppere og en enestående Kanté med i likningen her? Det er ingen som har argumentert for at den eneste årsaken til ønsket om å hente Sandro er for å ha en spiller som kommer raskere i posisjon....

Angående en liste, som dere selvsagt vet at folk ikke har mulighet til å lage, så kan vi jo bruke Arsenal 2-2 Chelsea som et eksempel. Ta en titt på extended highlights så ser du at rommet bak Alonso ble angrepet mer enn rommet bak Moses. Tilfeldig? Legg spesielt merke til når Lacazette går på løp ved overgang (halvveis i førsteomgang? Står ikke tid på video) og Alonso er noen meter bak. Han har ikke sjanse til å løpe opp en spiller som til og med har ball i beina. Det resulterer IKKE i mål, men jeg er sterkt uenig i tankegangen om at det dermed ikke er av betydning.

Forstår ikke hvorfor dere har et brennende ønske om å bagatellisere viktigheten av tempostyrke i moderne fotball, men det gidder jeg ikke å legge meg opp i. Tempoet til Alonso er en SVAKHET. At han kompenserer for det ved å være smart er helt legitimt. Det er ingen som sier at han er en dårlig spiller. En del av oss mener dog at Sandro har riktigere spisskompetanse for å spille vingback i et topplag som skal angripe.

Tor 11 Jan, 2018 10:37

John Terry kompenserte også temposvakhet med smartness, men enig i at fart bare blir mer og mer viktig i fotball

Tor 11 Jan, 2018 12:41

Bernt; stopperne våre og Kanté er jo nettopp forutsetninger for at vingbackene kan stå høyt i banen det poenget gjør jeg selv i tidligere innlegg. Alonsos manglende akselerasjon blir derfor etter min mening ikke utslagsgivende.

Tempoproblemene i laget er et mye større problem sentralt i banen, der Fabregas, Drinky og Bakayoko (som du også var stor pådriver for å signere) dessverre ikke holder mål. Taper man midtbanen, taper man kampen. Det er så enkelt.

Sandro inn for Alonso er kanskje et steg opp, men det må ikke gå på bekostning av en temposterk midtbanespiller som kan gå inn sentralt med Kanté. En sånn type spiller vil fort koste det samme som Sandro, men vil være mye viktigere for laget.

Tor 11 Jan, 2018 13:18

Nettopp. Jeg har allerede gitt eksempler i en kamp som ble spilt for mindre enn en uke siden hvor tempoproblemene ble utnyttet av Arsenal og Lacazette ved gjentatte anledninger. At det ikke resulterte i mål er ikke et godt argument for at svakheten ikke er utslagsgivende - risikoen er tilstede i aller høyeste grad. Jeg har alltid ment at posisjonen til Alonso og Moses i systemet til Conte tillater de to spillerne, selv med begrensninger i spillet sitt, å blomstre. De er frynsespillere som komplimenterer både det defensive og offensive. Mangler i det defensive gjøres opp av en knallgod bakre treer og Kanté, og svakheter offensivt gjøres opp av fenomenale Eden Hazard og (på høsten) Morata og to vingbacker som gies total frihet. Det er ikke ensbetydig med at posisjonen ikke kan forsterkes betraktelig. Hvis Alonso er bedre så er han bedre, da regner jeg med at han spiller. Selvsagt er høy akselerasjon og toppfart en fordel både defensivt og offensivt. Eden Hazard ikke vært i nærheten like god om rykket forsvant. Nå skal det sies at Barkley er relativt temposterk med og uten ball.

Ja, jeg ønsket meg Bakayoko. Hva er poenget ditt med å påpeke det? At jeg var positiv til en spiller som ikke har tempo som største spisskompetanse? Har du trukket konklusjonen om at fordi jeg er kritisk til én spillers tempomangler så burde jeg være kritisk til alle spillere uten tempo i øverste sjiktet? Utdyp gjerne da jeg ikke forstår hensikten ved å påpeke det.

Jeg synes det er merkverdig at du etterlyster temposterke spillere til midtbanen, men de spillerne du har mest ønsket å se i tospann for oss er Matic - Kanté. :D Jeg mener at vi er en så stor klubb, med så god økonomi, at det ikke er nødvendig å ofre en potensiell Sandro-overgang til fordel for en midtbanespiller. Det burde ikke være enten-eller. Det er småklubbmentalitet. Har vi mangler i laget og klassespillere er tilgjengelige så burde vi addressere disse. Spillere som Sandro er sjeldent tilgjengelige. Men selvsagt finnes det ingen garantier for at han leverer. Vi må uansett ha inn kvalitet på backene. Zappacosta holder ikke mål, og Alonso har ikke en gang en reserve.

Tror det er viktig at jeg presiserer at jeg ikke mener at venstre vingback er vår svakeste posisjon, men at Sandro (hvis tilgjengelig) er en veldig god signering - rent individuelt sett basert på det han har vist i Porto og Juventus. Samtidig mener jeg at kollektivt sett, med Alonso og Moses som førstevalg på flankene, er posisjoner hvor vi er dårligst skodd. Zappacosta som eneste réelle back-up i begge posisjonene er latterlig svakt for en toppklubb. Jeg er enig i at midtbanen vår absolutt ikke fungerer nå, men vi har en rekke spillere med ulike kvaliteter. Hvis vi ikke får inn noe nytt i januar, så burde Conte tenke annerledes fordi da har vi åpenbart ikke spillere som oppfyller kravene som behøves (utenom Kanté, selvsagt). Jeg synes ikke andre lag i ligaen har nevnverdig bedre og/eller bredere midtbane enn det vi besitter.

Jeg synes ikke vi må være redde for å ha flere spillere av kvalitet til samme posisjon. Det var kvaliteten på stallen vår som gjorde at vi valset over det meste i 09/10.

Tor 11 Jan, 2018 15:36

Nå skuffer du, Bernt, du er virkelig mer raffinert enn å avfeie konstruktiv kritikk av potensielle signeringer som "småklubbmentalitet".

Poenget mitt er som sagt enkelt - dersom vi har budsjetter i 1.5 milliarders klassen, vil jeg også ha Sandro, ny spiss og ny midtbanespiller. Ja, takk - begge deler! Det tror jeg imidlertid ikke vi har, og derfor må vi prioritere. Alonso er solid. Bakayoko og Drinkwater alt annet. Midtbanekrigen vinner kamper. Av den grunn er ny midtbanespiller av avgjørende betydning.

Og for øvrig, jeg ser du gjør et billig poeng av at jeg ønsket å beholde Namanja Matic. Det faller på sin egen urimelighet, ettersom vi med fasiten i hånd kan fastslå at han går langt utover de spillerne du selv ønsket å erstatte han med både hva gjelder ballferdigheter og tempo.

Jeg antar for øvrig at du er enig i at tempo går ut over det å være rask?

Tor 11 Jan, 2018 17:29

5Times skrev:Nå skuffer du, Bernt, du er virkelig mer raffinert enn å avfeie konstruktiv kritikk av potensielle signeringer som "småklubbmentalitet".

Her tror jeg du har misforstått meg, 5Times. Det var ikke rettet mot noen av punktene til deg, eller andre, men en kommentar på egen tanke. Enkelt og greit - jeg synes ikke vi burde være redde for å bruke penger på å forbedre kvaliteten på stallen. Jeg synes styret er for lite dynamiske i hvordan de agerer på overgangsmarkedet. Det var på ingen måte et forsøk på å avfeie noens argumenter.

5Times skrev:Poenget mitt er som sagt enkelt - dersom vi har budsjetter i 1.5 milliarders klassen, vil jeg også ha Sandro, ny spiss og ny midtbanespiller. Ja, takk - begge deler! Det tror jeg imidlertid ikke vi har, og derfor må vi prioritere. Alonso er solid. Bakayoko og Drinkwater alt annet. Midtbanekrigen vinner kamper. Av den grunn er ny midtbanespiller av avgjørende betydning.

Her er vi essensielt sett enige, men vi har nok annerledes oppfatning av situasjonen i klubben. Jeg mener midtbanespilleren du etterlyser er den spilleren klubben har identifisert som Barkley. Jeg har vanskelig for å forestille meg at styret sitter på møte og tenker at de har signert tre midtbanespillere, Drinkwater, Bakayoko og Barkley i én og samme sesong - og deretter konkludere med at vi må investere i nok en midtbanespiller. Spesielt mtp andre mangler i laget som faktisk ikke har spillere (spiss og venstre vingback). Jeg skulle ønske det var slik, men jeg tror det blir urealistisk. Bakayoko (du svarte forøvrig ikke på hva hensikten var å påpeke at jeg ønsket ham) og Drinkwater har dessverre ikke levd opp til forventningene. Jeg mener det er noe tidlig å konkludere, men til nå synes jeg det er under gjennomsnittet av hva man kan forvente. Jeg sliter med å se at Barkley skal være løsningen, og synes det var en merkelig ressursbruk både i form av penger, tid og plassen han potensielt sett tar i laget. Da kunne vi like gjerne hentet tilbake RLC og spyttet de pengene i en annen del av laget.

5Times skrev:Og for øvrig, jeg ser du gjør et billig poeng av at jeg ønsket å beholde Namanja Matic. Det faller på sin egen urimelighet, ettersom vi med fasiten i hånd kan fastslå at han går langt utover de spillerne du selv ønsket å erstatte han med både hva gjelder ballferdigheter og tempo.

Hvor har du det fra at jeg ønsket å erstatte Matic? Det stemmer ikke i det hele tatt. Et kjapt søk på innleggene mine vedr. Matic viser det stikk motsatte. Det var en spiller jeg verdsatte veldig høyt. Jeg ønsket meg Bakayoko, men ikke som erstatter. Det stemmer også at jeg var positiv til Drinkwater og det han potensielt sett kunne tilføre laget (dette var først etter Matic ble solgt). Slike påstander vil jeg gjerne ha meg frabedt. Her er noen få utdrag fra overgangsvinduet rett før/etter Matic ble solgt.

Enig. Håper ikke vi selger Matic.
VELDIG fornøyd med signeringen av Bakayoko.

Selv om jeg ønsker å beholde Matic i Chelsea har jeg innsett at det er en tanke jeg må legge fra meg. At han ikke følger laget til pre-season anser jeg som en bekreftelse på at han skal vekk, uavhengig av hvilken klubb det blir. Jeg både ...

... og at vi vil se forbedringer framover. Tror dog mange skal se hvor god Costa egentlig er, og at savnet av ham vil bli stort. Det samme gjelder Matic, som mange vendte seg mot.

Og selvsagt. Tempo går på mer enn bare hurtighet. Det er en sammensetning av ferdigheter, både fysiske og mentale. Akselerasjon, topphastighet, utholdenhet, reaksjonsevne, vilje, osv er alle viktige komponenter av betegnelsen tempo. Alonso er en dyktig spiller med en rekke kvaliteter, men han er under gjennomsnittet hva gjelder topphastighet og akselerasjon.

Tor 11 Jan, 2018 17:46

Bernt; i så fall legger jeg meg paddeflat angående Nemanja Matic!;)

Du skal også ha kudos for å ha vært fremsynt med tanke på Costa. Off topic: Jeg har alltid vært stor fan av Costa, men når han først glapp er jeg sikker på at Morata var rett Edvartsen. Morata trenger tid, men jeg tror han vil ta store steg så fort vi igjen går over til 3-4-3. Nå blir han for isolert samtidig som han opplagt har fått en slags mental sperre foran mål.

Tor 11 Jan, 2018 17:53

Enig. Costa hadde fenomenale egenskaper som gikk langt utover det å være en målscorer. Bevegelsene og løpene var undervurdert. Gang på gang åpnet han rom. Ikke for å nevne mentaliteten han tok med seg inn i hver eneste kamp. Shrewsbury i league cup? Mentalt sett var det CL finale mot Barcelona for Costa. Han kunne dog frustrere meg ekstremt, og hans siste påfunn i overgangssagaen fikk begeret mitt til å renne over.

Jeg har stor tro på Morata, og mener at mye av problematikken vedr. hans formdupp er mentalt. Han er ingen ekstrem tekniker, men han evner å avslutte med beina. Han må bare få tilbake troen. Hele laget må det. Enig i at han presterer bedre i 3-4-3, noe som blir veldig tydelig om Hazard ikke har dagen.

Beklager for off-topic.

Fre 12 Jan, 2018 01:16

Jeg husker en gang, jeg tror det må ha vært rett etter krigen - kanskje i 1947 eller 1948 - når denne tråden handlet om Alex Sandro :)
Skriv et svar