Dato/klokkeslett: Tir 25 Feb, 2020 04:08

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne   Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: MOD sine norskkunnskaper
InnleggSkrevet: Man 11 Nov, 2019 10:12 
Brukerens avatar

Det skulle være et rimelig forlangende at de som fungerer som moderatorer her hadde et bra kjennskap til det norske språket, slik at dagligdagse ord og uttrykk ikke blir tolket som personangrep. Det er sjølsagt vesentlig å kunne skille mellom angrep på andre personers meninger og angrep på personer. Det er rimelig grunn til å anta at moderatorene her ikke har den evnen. Eksempelvis er å kalle en annen person tulling gjengs her i Trøndelag, vi har til og med tulling-festivaler. Da jeg brukte det ordet her avstedkom det vel klager på meg, som skyldes uvitenhet om bruk av norske ord.

For øvrig er jeg lei av å få såkalte "forumadvarsler" uten at det blir konkretisert hva disse advarslene skyldes. Da blir det rene Kafka-prosesser hvor jeg er uten mulighet til å forsvare meg eller forklare hva jeg mente.
En er mer rettsløs her enn hva som er vanlig i dette landet.

Takken en sitter igjen med etter utallige års arbeid for Chelsea supportere i Norge er trusler om utestengelse, jeg var for øvrig utestengt fra forumet i flere år siden det er maktmennesker som ikke tåler uenighet. Jeg var foruten å bidra til medlemsbladet i en årrekke også redaktør i flere år, også i den perioden da Flo herjet som verst og CSN hadde stor medlemsmasse. Ikke bare skrev og samlet jeg stoff til hvert nummer, jeg måtte også sette opp sidene til trykkeriet og måtte ta meg av utsendelsen. Hadde en kamerat i posten her i Trondheim som fikset trykksakporto for øvrig, Everton-supporter, hvil i fred Gunnar.

Jeg satte opp den første web-siden for Chelsea i Norge og drev den i flere år, den fikk til og med anerkjennelse i ei engelsk avis.

Men det jeg er mest stolt av er min innsats i Mikel-saken. Jeg forsvarte Mikel og Chelsea alene både her i forumet og på VGD mot en rekke Lyn-supportere, hvor var dere som gir meg advarsler den gangen?

Nå får jeg innlegg slettet av personer med makt som er uenige i det jeg skriver på forumet. MOD Vikan skriver i en advarsel til meg at han gir faen i hvor mange år jeg har holdt med Chelsea, hvor mange baner jeg har sett Chelsea spille på i England etc., ja , det er greit det Vikan, det er du som sitter med makta. Og du vet sikkert hvordan du kan bruke den til det beste for Chelsea i Norge. Vi andre må bare lystre.

Det har aldri vært så givende på flere måter å holde med Chelsea som nå, spesielt når jeg i alle år har bestrebet meg på å oppdatere andre med stoff om Chelsea sine ungdommer på forumet, men alt preller av på den store gåsa. Vinje skrev i en "forumadvarsel" til meg at jeg ikke vil bli utestengt fra forumet fordi jeg ikke kan endre meg. Nei, det kan jeg ikke, men så har jeg ingen ting å angre meg for i de mer enn 60 år jeg har holdt med Chelsea, hadde gjort det samme om igjen selv om jeg har tråkket på noen ømfintlige tær.

Avlogget
 Innleggets emne: Re: MOD sine norskkunnskaper
InnleggSkrevet: Man 11 Nov, 2019 10:40 
Brukerens avatar
Site Admin

RoaldAune skrev:
Det skulle være et rimelig forlangende at de som fungerer som moderatorer her hadde et bra kjennskap til det norske språket, slik at dagligdagse ord og uttrykk ikke blir tolket som personangrep. Det er sjølsagt vesentlig å kunne skille mellom angrep på andre personers meninger og angrep på personer. Det er rimelig grunn til å anta at moderatorene her ikke har den evnen. Eksempelvis er å kalle en annen person tulling gjengs her i Trøndelag, vi har til og med tulling-festivaler. Da jeg brukte det ordet her avstedkom det vel klager på meg, som skyldes uvitenhet om bruk av norske ord.

Hei, Roald.

Jeg skal svare på dette med norskkunnskaper og personangrep.

Hverken jeg eller Vikan er noe spesielt godt kjent med lokale uttrykk, hverken når det kommer til landsdeler, fylker eller kommuner. Det er også litt mye å forlange at leserne skal ha denne kunnskapen eller at de i det hele tatt vet hvor avsenderen er fra - vi vet at mange har store utfordringer allerede når det kommer til vanlige språklige virkemidler.

Det kan godt være at tulling kan sies med et glimt i øyet i Trøndelag, men jeg håper du forstår at i mange andre deler av Norge er det ikke slik. Det blir også fryktelig vanskelig å være moderator om man skal ha individuelle regler for hva som er greit å skrive etter hvilken kommune avsenderen er fra.

Som jeg har skrevet før, så gjør det veldig mye for forumet om man kan prøve å være litt rause med hverandre. Det er selvsagt lov å gå på en språksmell i blant og ved en ubetenksomhet kalle en Øst-Finnmarking for tulling. Men man bør også kunne rette seg etter en melding om at man bør være forsiktig med lokale uttrykk på et (nasjonalt) internettforum.

Avlogget
InnleggSkrevet: Man 11 Nov, 2019 11:21 
Brukerens avatar

Mener du virkelig at du skal få lov til å si akkurat hva du vil fordi du har overlevd fler vintre enn de fleste her på forumet, Roald?

64 games, 20 goals & 35 assists in one season. Sold due to lack of ability to track back in the next. Johnny Kills forever in my blue heart.

Avlogget
InnleggSkrevet: Man 11 Nov, 2019 12:33 
Brukerens avatar

Da var det den tiden på året igjen? Ingenting av det du skriver her er nytt, og du har gjentatt det til det kjedsommelige flere ganger før. I beste fall er du en kuriositet her inne. Ingenting mer.

Avlogget
InnleggSkrevet: Man 11 Nov, 2019 12:59 
Brukerens avatar

Helt korrekt, AtotheK, alt jeg leser her er "se på meg, meg, meg, for jeg er så utroooooolig viktiiiiiiiig".

Merkelig at en som påberoper seg visdom i form av alder oppfører seg likt som min trassige nevø på 7 år.

64 games, 20 goals & 35 assists in one season. Sold due to lack of ability to track back in the next. Johnny Kills forever in my blue heart.

Avlogget
InnleggSkrevet: Tir 03 Des, 2019 13:07 
Brukerens avatar

Janteloven lever i beste velgående ser jeg.

"Det kan godt være at tulling kan sies med et glimt i øyet i Trøndelag, men jeg håper du forstår at i mange andre deler av Norge er det ikke slik. Det blir også fryktelig vanskelig å være moderator om man skal ha individuelle regler for hva som er greit å skrive etter hvilken kommune avsenderen er fra. "
Dette illustrerer meget godt hvorfor norskkunnskapene burde vært bedre. Setningen: "Nå tuller du" antar jeg er vanlig i hele landet. En tulling er en som tuller, verre er det ikke. Så en som skriver tull på forumet er en tulling, noe som jeg selv flere ganger har kvalifisert meg til. Hilsen fra en toilling :)

Avlogget
InnleggSkrevet: Ons 04 Des, 2019 14:53 
Brukerens avatar

infamousbryn24 skrev:
Helt korrekt, AtotheK, alt jeg leser her er "se på meg, meg, meg, for jeg er så utroooooolig viktiiiiiiiig".

Dette dreier seg bare om en skal få respekt for mange års arbeid for Chelsea i Norge eller bare bli utsatt for trusler. Verken du eller atotek har så vidt meg bekjent gjort en døyt i så henseende. Så stemmeretten dere to har er på gyngende grunn, men personangrep viker dere ikke tilbake for.

Avlogget
InnleggSkrevet: Ons 04 Des, 2019 15:34 
Brukerens avatar
Site Admin

AtotheK har vel brukt mange timer hver eneste uke i over 10 år på dugnadsarbeid for CSN uten å få noe annet enn dritt tilbake - meg bekjent. Så akkkurat han har gjort litt mer enn en døyt i henseende.

Avlogget
InnleggSkrevet: Ons 04 Des, 2019 17:37 
Brukerens avatar

RoaldAune skrev:
Dette dreier seg bare om en skal få respekt for mange års arbeid for Chelsea i Norge eller bare bli utsatt for trusler. Verken du eller atotek har så vidt meg bekjent gjort en døyt i så henseende. Så stemmeretten dere to har er på gyngende grunn, men personangrep viker dere ikke tilbake for.

Man kan ikke kreve respekt, Roald, man må fortjene den.

Avlogget
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: