Dato/klokkeslett: Fre 24 Mai, 2019 22:59

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne   Svar på emnet  [ 18 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Fotballspiller junior-nivå; Kosthold og/eller trening
InnleggSkrevet: Lør 05 Apr, 2014 19:10 

Sett bort i fra at jeg trener/spiller kamp (fotball) maksimalt 3 ganger i uken 90 minutter av gangen, mens profesjonelle idrettsutøvere innen fotball trener minst 2 økter dagen av mint 90 minutter om gangen;
hva spiser en typisk fotballspiller (idrettsutøver innen ballsport med bruk av ben) før og etter trening, og hva slags treningsformer utøver de på et typisk treningssenter utenom selve fotball-treningen?

Hvis de skulle gjort enten øvelser med bruk av egen kropp, apparater, PT-timer, eller gruppetreningstimer, hva ville de valgt å melde seg på og tren på innen gjeldende tema?

Avlogget
 Innleggets emne: Re: Fotballspiller junior-nivå; Kosthold og/eller trening
InnleggSkrevet: Fre 18 Jul, 2014 12:52 

Kosthold: Dette er viktig. Mengde mat er forskjellig fra person til person. Det er viktig å få i seg både proteiner, karbohydrater og fett. Minimum 1 stort godt måltid med fisk/kylling/kjøtt og ris/pasta/poteter og grønnsaker. Profesjonelle spillere tipper jeg får minst to slike måltider pr dag, men det er vanskelig for en på ditt nivå.

Styrketrening: Her vil jeg si at hele kroppen er viktig, men det å trene bein er viktigst. Gode øvelser er knebøy, markløft, benkpress og hangups. Dette er øvelser som aktiverer flere muskler samtidig. Foruten om disse er det flere øvelser som isolerer muskelen du har lyst til å trene. F.eks fremside lår, legg osv.

Det er flere måter å trene musklene på utifra hvilken effekt du vil ha. Her er noen vanlige eksempler.

Muskelvekst: 8-10 reps x 3 sett.

Styrkeøkning: 3-5 reps x 5 sett.

Eksplosivt: Her trener man med mindre vekt enn man egentlig klarer, og her er hastigheten pr repetisjon viktig. Litt usikker på antall reps og sett her men det finner du sikkert hvis du søker litt.

Jeg vil si at alle disse metodene er viktige.

Avlogget
InnleggSkrevet: Fre 18 Jul, 2014 14:29 
Brukerens avatar

Jeg vil legge til det forrige innlegget at du burde holde deg borte fra vekter dersom du ikke er ferdig med å vokse. Inntil da anbefaler jeg å drive basistrening, altså bruke din egen kroppsvekt. Lykke til!

64 games, 20 goals & 35 assists in one season. Sold due to lack of ability to track back in the next. Johnny Kills forever in my blue heart.

Avlogget
InnleggSkrevet: Fre 18 Jul, 2014 22:27 

Jeg er 19. Har lest man kan vokse til man er 29. Og hvorfor er det slik at jeg ikke bør trene styrke?

Avlogget
InnleggSkrevet: Fre 18 Jul, 2014 22:41 
Brukerens avatar

Vil tro du kan begynne med vekter i den alderen, med mindre du fortsatt vokser flere centimeter i året. Er ikke helt sikker på hvorfor, men jeg har vært omringet av folk som har hatt idrett og trening som livsgrunnlag siden fødselen og alle har sagt at det ikke er bra for kroppen.

Så du må nesten avgjøre selv og se om du fortsatt har vokst mye siste året!:-)

64 games, 20 goals & 35 assists in one season. Sold due to lack of ability to track back in the next. Johnny Kills forever in my blue heart.

Avlogget
InnleggSkrevet: Lør 19 Jul, 2014 10:06 

Er du 19 år er det bare å trene vekter.

Avlogget
InnleggSkrevet: Lør 19 Jul, 2014 17:44 
Brukerens avatar
Site Admin

Kan begynne å trene vekter fra du er 16, så akkurat det er ikke noe problem for deg. Noen begynner før også, men under tilsyn av trener.

Akkurat den styrketreningen er ikke nødvendigvis så viktig for deg. Det kommer helt an på hvor på banen du spiller, spillEstil og hvordan du kan forbedre deg på. Det tekniske og taktiktiske er trolig det viktigste. Utholdenhet, fart og eksplosivitet kommer trolig før den klassiske 5x5-styrketreningen i vektrommet. Bakkeløp og intervalltrening er bra, så lenge du ikke er målvakt :-P

Avlogget
InnleggSkrevet: Lør 19 Jul, 2014 17:48 
Brukerens avatar
Site Admin

Om styrketreningen fører til vektøkning, må du spørre deg selv om det er greit å springe rundt med den ekstra vekten. Du blir både tregere og fortere sliten. Dog får du en stor fordel i duellene.

Avlogget
InnleggSkrevet: Man 21 Jul, 2014 00:05 

Infamousbryn24: Farlig å trene vekter?

Ben: Se på spillere som Cristiano Ronaldo, Hulk, og Didier Drogba. De er sterke OG raske. På andre siden har du styrkespillere som Per Mertesacker, Alex, og Kurt Zouma som ikke eier NOE hurtighet.

Avlogget
InnleggSkrevet: Man 21 Jul, 2014 00:53 
Brukerens avatar

Det er ikke bra å trene vekter før man er oppimot fullt utvokst nei, det hemmer veksten.

Avlogget
InnleggSkrevet: Man 21 Jul, 2014 08:47 

Stanley skrev:
Ben: Se på spillere som Cristiano Ronaldo, Hulk, og Didier Drogba. De er sterke OG raske

Det er en fin balansegang mellom stryke og fart.

Nå får ikke jeg inntrykk (utifra hva du skriver) at du har trent spesielt mye vekter før. Jeg tror derfor ikke at din fart tar spesielt stor skade av å trene litt styrke. Snarere tvert i mot.

Avlogget
InnleggSkrevet: Man 21 Jul, 2014 21:23 
Brukerens avatar
Site Admin

Jeg har aldri sagt at man blir treg av styrketrening, men man blir treg av vektøkning. Se f.eks på boksekampen mellom John Ruiz og Roy Jones. Kan selvsagt gå enda mer ekstremtt til verks og sammenlikne Floyd Mayweather og George Foreman.

Ronaldo som det snakkes om er ikke eksempel på en som er stor og tung. Heller få profesjonelle fotballspillere kan karakteriseres som det. De beste sprinterne i verden er også muskulløse, men ingen er bygd som en strongman-atlet.

Skal vi snakke om meg, så har jeg trent styrke i mange år - også med vekter. Akkurat nå er hovedfokuset på kampsport, hvor forskjellen på stor og liten kommer veldig tydelig frem.

Avlogget
InnleggSkrevet: Lør 02 Aug, 2014 20:10 
Brukerens avatar

Det avhenger naturligvis av hvilke muskelfiber man fokuserer på, men litt muskelmasse gjør deg ikke nødvendigvis tregere. Hvilken posisjon spiller du i, Stanley? Det er vanskelig å gi annet enn generelle råd uten å vite hva slags kroppsbygning/vekt/høyde du har, og hva du ønsker å forbedre.

Noe jeg skulle ønske jeg var bedre i som ung fotballspiller var fotballforståelse og overblikk. Mange unge spillere fokuserer mye på fysisk trening, men klarer du å få et klokt fotballhode så kan du nå langt. Lær av de beste; søk opp videoer av gode fotballspillere (gjerne noen som spiller i din posisjon) og legg godt merke til posisjonering, og hvordan de kontinuerlig danner seg et godt overblikk over med-/motspillere.

Avlogget
InnleggSkrevet: Man 04 Aug, 2014 20:07 

Fotballforståelse og overblikk er noen av mine sterkeste styrker. Deretter kommer pasninger.

Er tettbygd. Er 173 centimeter lav. Varierende vekt mellom 70 og 80 kilo. Spiller helst offensiv midtbane.

Avlogget
InnleggSkrevet: Man 04 Aug, 2014 20:47 
Brukerens avatar

Ikke for å være frekk Stanley, men du kan ikke sette opp forståelse for spillet som din sterkeste side når man ser hva du tar ut av pre-season kampene våre ;-)

Avlogget
InnleggSkrevet: Man 04 Aug, 2014 21:54 

Mener på banen når jeg selv spiller. Gi råd nå avhengig av hva jeg svarer på deres egne spørsmål.

Avlogget
InnleggSkrevet: Tir 05 Aug, 2014 10:08 
Brukerens avatar

Fotballforståelse når du selv spiller og når du ser på kamper du ikke spiller går strengt tatt hånd i hånd. Har du fotballforståelse på banen har du det også av banen. Derfor jeg satt litt spørsmålstegn ved det utsagnet gitt! ;-)

Avlogget
InnleggSkrevet: Ons 06 Aug, 2014 00:08 

Ta utgangspunkt i at jeg har fotball-forståelse når du skal begrunne et svar du gir.

Avlogget
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: